Pengikut

Selasa, 16 Jun 2009

KERJA TERLAMPAU !!

DULU : Aku bersama group Mekar Budaya bersama-sama buat teater.


Aku tahu kesilapan aku. Cuma aku tak sedar. Aku sedar apabila sesuatu hal itu telah selesai atau tamat. Aku sedar apabila aku kesunyian. Aku juga sedar bila aku tidak ada hal yang perlu diselesaikan.

DULU : Kami buat teater untuk FTKL. Dapat No. 2. Kenangan.

KErja melampau. Ya, aku memang jenis yang taksub pada kerja. Pada pandangan orang lain aku tak tau la pulak. Dari dulu sampai sekarang aku memang suka melakukan apa saja kerja. Walaupun penat, tapi aku suka, aku puas.

DULU: Bila ada kelapangan, aku ikut shooting. Jadi extra atau pelakon lakon semula. Gambar yang ni untuk Rancangan Crime Scene untuk 8TV.


Sekarang aku menjadi pensyarah di Kolej Yayasan Melaka. Aku berada di bawah Jabatan Seni Teater. Tapi aku melakukan kerja-kerja yang jauh dari bidang teater. Aku memang suka buat kerja, lebih-lebih lagi kerja yang melibatkan tenaga. Aku bukan yang jenis suka teori. Bukan yang jenis suka membaca dan menghadap buku sampai lebam. Aku hanya baca buku bila rajin dan bila perlu. Bagi aku setiap apa yang kita lakukan walaupun bukan bidang kita adalah amat berharga. Mungkin ianya tidak penting pada hari ini, namun pasti akan berguna pada masa akan datang.

KINI : Aku dah kerja dengan KYM. Mengajar pelajar supaya tidak kurang ajar.

Kerja aku dulu dan sekarang berbeza. Dulu aku bekerja atas nama freelancer. So, banyak hal yang aku lakukan mengikut mood dan poket aku. Tapi aku buat semua benda juga. Sekarang aku dah jadi hak milik KYM. Sudah kerja tetap. Aku perlu masuk kerja dari jam 8.00 pagi dan balik tidak kurang dari jam 5.00 petang. 5 hari seminggu. Cuti pada hari Sabtu dan Ahad.

Kerja di KYM tidak sama dengan kerja freelancer. Bak dialog dalam filem Budak Kelantan "Kehiduppe jauh bbeza" (Kehidupan jauh berbeza). Banyak perbezaan yang boleh didetailkan.

Aku tidak sebebas kerja freelancer. Bukan bermakusd aku suka bebas. Dulu aku kerja 24 jam sehari. Tapi aku ok.

Kerja yang aku lakukan sekarang banyak yang menyebabkan aku terikat. Bukan maksud aku tidak suka dengan ikatan itu. Cuma aku ingin memberitahu. Setiap pergerakan aku membawa nama KYM. Kerja ikut masa, cuti kena mohon, sakit kena ada surat MC dan macam-macam lagi. Itu normal.

Aku terasa makin jauh dengan kawan-kawan. Makin jauh dengan keluarga. Kadang-kadang aku rindu dengan kehidupan freelancer. Aku rindu nak berkumpul dan berteater bersama kawan-kawan seperti dulu. Banyak benda yang terpaksa aku tinggalkan. Jarak aku di Melaka juga semakin menjauhkan aku. Aku rindu nak berteater dengan Group Mekar. Makan di Kg Baru sambil membincangkan hal teater dan projek akan datang. Mandi di air terjun sambil meningkatkan mutu vokal dan mengeratkan silaturahim sesama ahli, beramai-ramai tengok wayang, lepak di KLCC atau Pasar Seni sambil memerhatikan karektor manusia. Setiap hujung minggu kalau kelapangan, kami akan menonton teater di sekitar KL yang tidak putus-putus dengan persembahan.
Dua hari lepas, kawan aku Remi dan Intan melangsungkan majlis perkahwinan di pihak lelaki. Aku tak dapat pergi. Pada hari yang sama jugak, kawan aku si Izat mengadakan majlis kahwin di KL, aku juga tidak dapat pergi. Beberapa bulan yang lepas, kawan aku Jaa membina masjid, aku juga tidak dapat pergi. Sebelum ini juga aku tidak dapat pergi. sudah beberapa kenalan aku yang berkahwin dan mengadakan majlis aku tidak dapat menyertainya. Aku frust dengan diri sendiri. Bukan sengaja aku tak pergi. Tapi kekangan kerja dan ikatan kerja. Adakala bila aku free, duit pula menghalang diri.
Maafkan aku kawan. Aku dulu dan kini memang berbeza. Bukan berbeza sikap tetapi sekeliling dan kerja. Aku tetap aku. Zamri a.k.a malau.



KINI : Kawan baru ditambah, cabaran semakin bercambah.


KINI : Hidup semakin matang, adakala tertekan.


KINI : AKu merindui kawan-kawan lama.

5 ulasan:

kak lenny berkata...

sabarlah malau... satu hari nanti kita semua akan berkumpul semula insya Allah....

malau berkata...

Emmm.....saya sabar kak lenny. Jumpa berharap dapatr wat projek teater bersama-sama. jarak bukan penghalang untuk kita berkumpul. Majulah sukan untuk teater..

malau berkata...

Emmm.....saya sabar kak lenny. Jumpa berharap dapatr wat projek teater bersama-sama. jarak bukan penghalang untuk kita berkumpul. Majulah sukan untuk teater..

Pegawai Khalwat berkata...

kita serupaaaaa....

malau berkata...

Pegawai Khalwat..nanti kalau ada kesempatan, kita berkumpul rakan-rakan teater. Kita wat teater baik punya teater..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...