Pengikut

Selasa, 16 Mac 2010

DARI SAMAH KE BEBERAPA AMAH

Bukan senang untuk kaya. Bukan senang untuk kumpul duit. Bukan senang untuk biarkan duit sentiasa berada dalam nilai yang sama dalam masa yang lama. Dari kecik lagi kita dibiasakan dengan duit.

Setiap pagi semasa bangku sekolah dulu, mak atau abah aku akan hulurkan duit sebanyak Samah kepada aku. Jarang benar melebihi dua amah. Melainkan ada kes tertentu untuk bayar yuran atau beli buku. Itu cerita sekolah rendah. Dengan duit samah itu banyak benda yang dapat dibeli pada masa itu. Makan nasi sampai kenyang. Air banyak. Boleh beli kuih lagi. Kalau ada lebih, duit digunakan untuk membeli gula-gula di gerai hadapan sekolah sambil tunggu orang datang ambil. 10 sen masuk tabung. Minggu depan pecah tabung.

Masuk sekolah menengah samah di tambah 20 sen. Lebih la sikit.

Masuk universiti, samah berganda-ganda lagi. Ada PT ada FAMA ada CARMA. Tapi masih tak mencukupi.

Sekarang dah kerja. Samah perlu diganda-gandakan lagi. Untuk bayar kereta memerlukan beratus-ratus amah. Bayar sewa rumah perlukan amah yang banyak. Kesimpulannya, samah yang berganda masih tak mencukupi.

Bila agaknya samah tidak akan digandakan lagi. Pakailah beberapa amah yang ada. Gunalah amah yang sederhana.

Tidak!!!

Masih tak cukup.

Kehendak masa sekolah rendah dengan masa sekarang berbeza. Semakin banyak duit samah yang kita ada, semakin tidak mencukupi. Kehendak dan keperluan juga semakin besar dan bertambah. Apatah lagi jika dah berkeluarga. Tapi ada orang kata rezeki berkeluarga lain. Lagi murah. Aku tak tau. Sebab tak kawin lagi. Harapnya gitulah.


DUIT...WANG...PITIH..RIYAL..

....bayar keta
....bayar umah
...sewa umah
...bil elektrik
...bil telefon
...bil air
...repair keta
....balik kampung
...rawatan sakit
...beli sayur
...beli lauk
....tengok wayang
.....karaoke
....minyak keta
....makan tengah hari
...sarapan dengan memeber
....sabun mandi
...minyak rambut
...masuk toilet lelaki
...bayar parking mydin
...awek 1
...awek 2
..skandal 1
...skandal 2
...kawan 1
..kawan 2
-...adik-adik
...mak ayah
....ganti stoking koyak
...dll


Setiap hari pitih akan keluar. Kalau tidak samah, seriyal pun akan keluar. Tapi mustahil sekadar samah atau seriyal jer. Kalau pergi ke JUsco atau Giant, paling kurang 30 riyal yang terbakar.

Apapun masa takder duit baru kita beringat. Bila berwang....beruang jadinya. Rakus nak beli itu ini.

Tension bila tekder duit. Di kejar bank...dikejar orang yang bagi hutang...nak isi minyak tak boleh...

MLM.....emmmmm ntah la. Jangan ajak aku........lagi.

TENSIONNYA HIDUP BILA TAK JADI BERUANG....

2 ulasan:

jaa rased berkata...

pasti satu hari nanti akan ada rezeki untuk kau.tuhan dah tetapkan..aku tak akan ajak ko jon MLM tp aku nak promote,sesiapa yang buat garaj,geriji besi dan sebaginya..boleh hubungi aku. itu bisnes suami aku la..he..he..he...

malau berkata...

Hai Kak Jaa.
Terima kasih kerana mngerti akan perilaku shabat jauhmu ini, terima kasih juga suport dari member semua.

Ok..no hal punya. Promote geriji atau pagar, bagus tu. Kalau aku ada umah sendiri bleh aku tempah. tapi tangga tak siap lagi. Rumah pun lambat lagi la. Hihihi..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...