Pengikut

Selasa, 11 Januari 2011

HOK ALOH LA WEHHH...

PART 1/DRAFT 2 - BERHAT LA WEH..

Aeihhh..kalu hari2 penat macam ni..berat arr kita. Takdok maso nok dok diam. Krijo..krijo..krijo. Pah cceroh kita krijo.. Tapi takpo, kawe ni jenis krijo tak breti jak kkecik lagi. Sbelum masok skoloh rendah darjah satu lagi kawe ikut ayah g masuk utan. G nnebas di tanah hutan. Ayah kawe jenis oghe suka bkebun. Banyak la kebun dia ada. Balakang rumah tok payah oyat. Macam-macam tanaman ada. Ayoh kawe tu, tok leh tengok tanah ksong. Ada sajo hok dia nak tanam. Tiap kali mok kawe nok mmasok, tak payah beli sayur lluar. Nih, bukan tu jah, kalu setiap kali musim durian atau musin dokong, tak payah nok gatal tangan g beli ttepi jale. Hok ada kawasan rumah pun tak abis nok makan doh. Huh..tu la prangai ayoh kawe. Tapi bagus la gitu gak. Tak membazir. Malah bleh buat duit tambahan lagi. Slalu la jugak masa skoloh rendah, kawe dengan abe-abe kawe g kutip buwoh duyan, pahtu jual ttepi tembok besar. Fuhhh, laku, ramai ore beli. Lebih-lebih lagi cino tokey balok tuh. Penuh blakang hilux dia beli. Tapi bukan belli pat kawe jah. Pat ore lain pun dia beli gak.

Mok kawe pulok penoreh getah. Slalu la kawe ikut mok g nnoreh. Kadang2 sapa nnero di batang getah la. Maklumlah masa tu kecik agi. Nok tulong nnoreh mak tak bagi. Pernah satu ari tu kawe curi2 nnoreh. Mok kawe bawak dua bilah pisau nnoreh. Masa dia dok brehat bowoh basal mesin getah tu, kawe amik pisau nnoreh dia g jauh2. Kawe bukak dia punya nnutup tuh, pahtu kawe letak kat batang getah. Plahan-lahan kawe tarik mata pisau toreh tu bagi kena kulit batang getah. Mula-mula tu kekok la jugak. Pahtu kawe try tarik lagi. fuhhhh...susu getah tubik sikit. Suka rasa kawe. Jjadi srupo mok kawe buat. Napok susu tubik tuh, kawe koho sedak buat. Habis kiri kanan batang getah tu kawe coteng. Dalam tengah sedak dok buat tuh, kawe dengar mok kawe ttepik dari blake....

"Ya Allah makje wehhhh... Mu buat ggapo tuh. Abis la batey ggetoh Ma. Abis la punah pokok ni. Sapo ajar mung wat ggitu. Uhh, malah bowok mari doh lain kali"

Huhu, banyok la juga mak aku dok ngepek ko aku. Aku ketar ryunyuk tubuh. Takut. Yo lah, buat benda mak aku tak suka. Pahtu mak aku amik pisau toreh dari tangan aku. Dia tarik aku bowok g bbasal getah. Dia suruh aku dok ssitu. Tengok dia mmesin getah. Tapi esok lusa aku g lagi aikut mak aku. Aku tak amik doh la pisau getah dia. takut kena marah lagi. Lepas dari tu aku dok cari woh ggetah la. Sebab balik dari nnoreh tu, aku akan g blago woh getah ngan saing2. Tengok woh getah sapo paling kerah. Haha..seronok gak masa kecik.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...