Pengikut

Selasa, 25 Januari 2011

TIGA TUGAS PUTERI GUNUNG LEDANG -ASWARA

* Aku cuma membantu hebahkan maklumat ini kepada mereka yang berminat. Semua maklumat yang ada di sini di copy paste sepenuhnya melalui e-mail yang dihantar. Maklumat lanjut sila ajukan kepada penganjur.

* Aku bagi pihak penganjur menjemput pengunjung malauazam.blogspot.com ke Program ini.


PROJEK KERJASAMA ANTARABANGSA FAKULTI TEATER, ASWARA DENGAN DR. CATHERINE DIAMOND

TAJUK

“Tiga Tugas Puteri Gunung Ledang”

SINOPSIS

“Tiga Tugas Puteri Gunung Ledang” menggabungkan kisah terkenal dari Sultan, Putri, dan Laksamana dengan tiga masalah persekitaran pada masa ini di Malaysia yang dicadangkan oleh peserta, iaitu kepupusan penyu laut, sampah plastik yang menyebabkan masalah banjir meningkat di Sungai Gombak, dan pemusnahan hutan yang disebabkan oleh penanaman ladang kelapa sawit.

Sewaktu Laksmana Hang Tuah dan pembantunya menyelesaikan tugasan yang di berikan, tanpa disedari Gusti Puteri telah jatuh cinta pada Laksmana Hang Tuah. Namun Laksmana Hang Tuah terpaksa pulang dengan penyelesaian bagi ketiga-tiga tugasan yang diberikan.

The Kinnari Ecological Theatre Project bertujuan untuk mendedahkan masalah-masalah persekitaran tempatan dan memberikan penyelesaian yang mungkin dengan pementasan mereka dalam konteks cerita terkenal di seluruh rantau Asia Tenggara. Projek ini bermula di Myanmar pada tahun 2010, persembahan di ASWARA pada kali ini merupakan yang kedua dan projek yang ketiga akan dilakukan di Kemboja pada bulan Julai 2011.

Dr. Catherine Diamond ialah pengarah bagi The Kinnari Ecological Theatre Project. Beliau adalah seorang professor dalam bidang teater dan sastera persekitaran, begitu juga, pengarah Bahasa Inggeris Phoenix Theatre di Taipei, Taiwan.

Beliau berasal dari Berkeley,California. Beliau telah mempelajari dan menulis tentang seni persembahan Asia Tenggara selama lima belas tahun. Beliau telah menulis drama, rencana, dan novel tentang kawasan berkenaan, termasuklah “Dongeng Sringara,” yang menceritakan kisah penari-penari Asia.

BUTIRAN PERSEMBAHAN

Tarikh : 27 Jan 2011 (Khamis)

Masa : 1:00 petang

Tempat: Kafe Bunga Raya, ASWARA.


Terdapat juga persembahan lain semasa program tersebut..iaitu...


DANCING TO CONNECT U.S. & MALAYSIA

An Informal Showing of Dance

Saturday, January 29, 2011 5 pm

ASWARA, National Academy of Arts, Culture & Heritage

464 Jalan Tun Ismail

Kuala Lumpur, Malaysia

You are cordially invited to view performances by Malaysian dance students from ASWARA and youth from the U.N. High Commission for Refugees, all of whom have taken part in choreographic workshops with Battery Dance Company of New York. Robin Cantrell and Sean Scantlebury of Battery Dance Company and Sutra Dance Theatre, under the direction of Ramli Ibrahim, will perform works from their repertoires. ASWARA dancers will present both traditional Malay and contemporary dance, under the direction of Joseph Gonzales, Dean, Faculty of Dance. The program will be moderated by Jonathan Hollander, Fulbright Specialist and Artistic Director, Battery Dance Company.

Battery Dance Company's visit to Malaysia, its second, has been made possible through a partnership with ASWARA, Sutra Dance Theatre, and the U.N. High Commission for Refugees with support from the Fulbright Specialist program of the U.S. Department of State and a grant from the U.S. Embassy Kuala Lumpur, with hospitality sponsorship provided by DoubleTree by Hilton Kuala Lumpur.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...