Pengikut

Sabtu, 17 Mei 2008

TERIMA KASIH CIKGU

Semalam aku budak poyo...
membaca, mengeja, menulis,melukis..semuanya tak kena..
Aku rasa yang jadinya ntah apa-apa..
Buat orang ketawa ada lerrr...

Cukup umur..bapak antar skolah..
Nak ubah aku supaya x jadi manusia lemah..
bapak pesan kat cikgu suruh aku dibelasah..
Blasah kalau aku ader wat salah..

Rotan, bdiri atas kerusi, jalan itik, pulas, macam2 denda..
Semua keperitan tu aku dah rasa..
Sedap, sakit, malu, marah semua ada..
Rasa nak blasah cikgu tu smula..
Tapi tubuh aku masa tu kecik je..
Mana larat nak blasah cikgu yang bertubuh sasa...

datang plak cikgu baru..
lani ganeh, lagi dahsyat..
bukan takat kena blasah..tapi siap kena rembat..

Rotan kecik rotan besar..paling besar 2 inchi..
Semuanya aku rasa..pernah demam 2 ari..

Lepas tu aku jadi takut..
Takut ke skolah...takut jumpa ngan cikgu tu..
Last-last, bapak aku hantar sampai ke pintu...
Tunggu kot2 takut aku cabut..

Dulu keje skolah jarang siap..
Bangun pagi baru buat..
dalam kelas slalu tlelap..

Lepas tu plakkkkkkkk....???

Aku mula brubah sikap..
Sebab cikgu garang lagi ganeh tu la..
Semua keje skolah aku siap..
Yang tak suruh pun aku buat...

Dulu aku tiru orang, tp lepas tu orang pau buku aku..
Tiap minggu buku baru..sebab member rembat buku aku..
Lepas tu cikgu tau..satu kelas junjung bangku..

Kerana ckgu tu gak aku ingat sampai sifir dua blas..
Aku hafal sampai lemas..
Bila ckgu tanya, aku dapat jawab tangkas..
Jadi budak contoh dalam kelas..

Bila exam, merah tukar jadi biru..
Tiap penggal dapat no satu..
tak pecaya datang ler umah aku..
aku tunjuk buku rekod aku..
tak caya lagi, try tanya ckgu tu..
Nik Hassan ckgu kebggaan aku..

Harini aku kenal dunia..
Sebab cikgu dah ajar semua..
buruk baik bleh dibeza..
Mana yang elok aku ikut je..
Aku tau cikgu tak pernah tipu kita..

TERIMA KASIH CIKGU.

* Cikgu lain pun banyak jasa gak. Cuma aku suka ngan cara cikgu zaman aku skolah rendah tu ngajar. Tak macam sekarang.... Manja. Nak saman cikgu ler. Cubit skit dah naik court. Kepada cikgu yang penah ajar aku, terima kasih berbilion-billion aku ucapkan. Tak terbalas jasamu padaku. Cikgu kat SK. Lata Rek, SMK Laloh, SMK Manek Urai, SMK SYP (1), Pensyarah kat Pusat Kebudayaan UM dan semua cikgu2 kat Malaysia.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...